Een terugblik op 6 dagen inspiratie op innovatie

Ilone Hansman

Ilone Hansman

Drie weken geleden, op 22 september vertrok ik, op uitnodiging van de Rabobank het Drentse Land voor 6 dagen naar de Boston en New York om kennis op te doen over innovatie en ondernemen in de VS, samen met deze 25 ondernemers; Gertien Beijering van De GunfactorVerhoger, Robbin Oost van Ediso, Sandra en Erik Stoffers van Wilcovak, Chiel Reugebrink van MTN Accountants & Adviseurs, Meta Kroon en Jacqueline Smit van Woonzorg de Berkenhof, Erik van der Laan van Uiterwijk Winkel Verzekeringen, Johan Klok van Installatiebedrijf Klok, Madelein Holm van Successs4all, Anne Marie Verkade-Diphoorn en Bianca Grote Beverborg van Kiemkr8, Arjan Breedveld van Inkoopgilde, Pieter van der Linden van Greensales, Gerben Donker van Rovecom, Henry John Pos, Koen Ronner en Jan Willem Handstede van de Rabobank het Drentse land, Bobby en Ina de Kruijf van Schilderwerken de Kruijf, Martin Voorwald van Marvo systeemplafonds, Jan Winkel van Autohandel Winkel en Bertran Boer van Diostyl Coatings. Veel mensen vragen hoe de innovatiereis was en vooral wat ik er aan heb gehad. Ik deel mijn belevenissen en bevindingen graag in deze blog.

Wat heb je gedaan en gezien?
Werk en vrije tijd liepen nogal door elkaar. Naast de gebruikelijke highlights – fietsen door Boston, Empire State Building in New York, Wall Street, Central Park en 9-11 Memorial – lag de nadruk natuurlijk vooral op bedrijfsbezoeken. Absolute take-aways trof ik bij CIC en Eager Labs, incubators zoals ze dat daar noemen; Organisaties die start-ups en innovators helpen om versnelde groei door te maken om zo naar succesvolle ondernemingen te groeien (denk aan diensten als workspace, services, cultuur, coaching, netwerk en toegang tot kapitaal). Zoiets als de ondernemersfabrieken in Drenthe, maar dan nog uitgebreider en in een commercieel model.

We spraken meerdere ondernemers die succesvol zijn in de VS, zoals Autodesk (softwareontwikkelaar van o.a. Autocad), Studyportals (online platforms voor Universiteiten wereldwijd), Shutterstock (van de stockfoto’s) en Shapeways (3D printing). Ook spraken we een aantal start-ups die hard werken om een succes te worden, zoals PilloHealth (spraakgestuurde zorgrobot) en Humane Genomics (nieuw medicijn tegen kanker d.m.v. synthetische biologie). We bezochten een innovatieve fabriek en ruim 100 jaar oud familiebedrijf The Siemon Company, DE Universiteit van Boston ‘Harvard University’ en last but not least de Rabobank vestiging in New York. 

Het meest viel me op aan deze bezoeken dat de bedrijven vrijwel allemaal vooral veel investeren in kennis en technologie (in labs en werkplaatsen). En daarbij houden ze hun kennis niet alleen voor henzelf. Juist talentvolle ondernemende starters krijgen kansen en grote bedrijven profiteren van hun ongedane kennis. Daarnaast viel me op: de onderzoeks- en ontwikkeltijd die vooraf gaat aan het vermarkten van de dienst of het product is langer dan in Nederland, een jaar of 4/5 is heel gebruikelijk. De flinke financiële injecties van venture capitalists maken dit mogelijk. Over flinke injecties gesproken, mocht je nog plannen hebben om te studeren aan Harvard, dan moet je, als je al wordt toegelaten, flink in de buidel tasten. De kosten zijn € 78.000 per schooljaar, tenzij je minder verdient dan € 250.000 per jaar, dan krijg je korting 😉. Gelukkig biedt Harvard ook 20.000 online colleges aan en die zijn helemaal gratis!

 Wat heb je geleerd en waar kunnen ondernemers in Nederland iets aan hebben?
Cultuurverschillen
In Amerika zijn dit de belangrijkste factoren voor succes; groot(s) denken en veel ambitie hebben, de juiste mensen aantrekken (personeel, adviseurs of leveranciers) en vooral: een dikke huid hebben of krijgen, daarna doorzetten en blijven geloven. Eigenschappen die niet altijd makkelijk zijn en ja, soms ook even pijn doen is mijn ervaring. Het juiste netwerk hebben is ook heel bepalend. Eigenlijk niet anders dan in Nederland, alleen in Amerika is alles groot, groter, grootst. Alles is geweldig en ‘het beste’. Platte vragen worden niet gesteld (en al helemaal niet over geld of politiek). Je zegt niet ‘waar het op staat’, maar blijft lachen en complimenteren. De cultuur is wel echt anders dan in Nederland met ook zo z’n charmes (we ontdekten dat vrijwel alle sprekers de vragen die we stelden echt fantastisch vonden 😉). Meer complimentjes geven, laten we daar in Nederland vandaag nog mee beginnen, maar dan wel gemeend.

HRM verschillen
Op HRM gebied zijn er ook verschillen; In Nederland schijnen we bij veranderingen vooral drempels op te werpen aan het begin van een traject, maar als we eenmaal op gang komen gaan we gestaag door. In Amerika beginnen medewerkers vol enthousiasme en rennen ze hard tot er hobbels op de weg ontstaan, dan beginnen mensen af te haken. Doordat medewerkers relatief makkelijk ontslagen kunnen worden, blijven (potentiele) talenten vaak maar kort bij een bedrijf om vervolgens weer op zoek te gaan naar een andere uitdaging. Bedrijven halen soms alles uit de kast om personeel voor langere tijd aan zich te binden, met programma’s en extra activiteiten (gamen, yoga op het werk en intensieve 1 op 1 work-coaches met veel aandacht voor feedback). De generatie millenniums en jonger hebben vooral een onuitputtelijke behoefte aan deze feedback, leerden we van Eager Lapps.

Zaken doen met of in Amerika
In de VS is de wetgeving per staat verschillend, een goede adviseur is een absolute must. Evenals een eigen vestiging hebben in de VS als je daar iets wil bereiken. In New-York en omgeving zitten trouwens vooral bedrijven in de B-to-C branche terwijl in de Sillicon valley vooral B-to-B bedrijven zitten. De laatste regio is ook lastiger om zaken mee te doen vanuit Nederland, gezien het grote tijdsverschil. Dat maakt Boston en New York voor ons interessanter. Het is aan de oostkust 6 uur later dus dan is er nog overlap. De Biotechnologie (technologie gebaseerd op biologie) is momenteel hot en daar kunnen we nog veel van verwachten, zoals nieuwe medicatie, voedingsmiddelen en productietechnieken in de landbouw en industrie.

Wat heb je er aan gehad?
Een stukje houding: Dat wat ‘ze’ daar doen en kunnen, waarom niet ook in Noord-Nederland? Groter denken, groter doen. Kennis delen, samenwerken, niet te bang zijn en gaan voor het hoogste doel. De voorbeelden die ik gezien heb kunnen ook prima vertaald worden naar onze praktijk hier. Tijdens een brainstorm bijvoorbeeld of als we aan tafel bij een klant meedenken over de innovatieve plannen zet ik mijn kennis graag in. De ervaring heeft me ook weer een stukje ‘rijker’ gemaakt en inzicht gegeven in hoe andere bedrijven denken en werken. Zowel van de bezoeken en sprekers, als wel door gesprekken met mijn reisgenoten. Bedankt iedereen!

Ilone Hansman.

9/11 memorial Innovatiereis
Interessante presentatie innovatiereis
Groepsfoto innovatiereis
Baseball innovatiereis

Meer te ontdekken

Videoworkshop

Creëer je eigen videocontent Video is een ontzettend krachtig communicatiemiddel. Het is tegenwoordig goed mogelijk (en zelfs bijna onmisbaar) om zelf aan de slag te

New York Innovatiereis

Geef een reactie

There are no comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart

Welkom terug.

Deze login is speciaal voor het personeel van HFCM ontwikkeld.

Mijn HFCM

Login op je account