Een eigen stemgeluid is steeds belangrijker.

Sinds Apple voor het eerst in 2010, Siri introduceerde bij het grote publiek voor de iPhone 4s heeft het gebruik van spraakassistenten een enorme vlucht genomen. Meer dan een miljard smartphones wereldwijd, zijn voorzien van zo’n assistent en meer dan de helft van de gebruikers geeft aan deze ook wel eens te gebruiken. Superhandig natuurlijk in de auto, wanneer je je handen aan het stuur en je ogen op de weg moet houden, maar ook thuis blijkt een ‘smart speaker’ voor veel mensen een welkome aanvulling in huis. Grootste spraakassistenten zijn in 2019 Google en Siri, daarachter volgen Amazons Alexa en Cortana van Microsoft.

Spraakassistenten worden steeds intelligenter. Met commando ‘Hey Google, ik wil advies van een jurist’ kan je met een Google Home speaker gratis juridisch advies inwinnen. Vorig jaar heeft Google zelfs bewezen dat hun assistent al in staat is om zelfstandig een geloofwaardig telefoongesprek te voeren. De assistent van Google belde tijdens de presentatie zelf een kapsalon om een afspraak te maken voor een knipbeurt.

Nu is er iets interessants aan de hand met het gebruik van spraakassistenten. De manier waarop we met een telefoon of computer via een slimme spraakassistent communiceren is namelijk wezenlijk anders dan hoe we dat doen op de traditionele manier, via een website of een App. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar nieuwe batterijen voor je keukenklok in je browser, krijg je op het scherm een eindeloze rij zoekresultaten te zien waaruit je zelf een keuze kan maken. Wanneer je echter dezelfde vraag stelt in Alexa, zou het vrij langdradig zijn als deze resultaten voorgelezen worden. In plaats daarvan reageert Alexa in de trant van: “Ik heb batterijen gevonden die geschikt zijn voor je keukenklok voor € 3,95. Zal ik ze voor je bestellen?”. Opmerkelijk: het zou dus zo maar kunnen gebeuren dat Amazon straks ’s werelds grootste batterijenleverancier wordt!

Zoals er apps zijn voor Android en IOS, is het nu ook mogelijk om apps te laten ontwikkelen voor slimme stemassistenten. De tone of voice waarmee een bedrijf haar klanten te woord staat is daarbij natuurlijk cruciaal. Zoals het ook belangrijk is om een representatieve en vriendelijke medewerker aan de balie te hebben, moet ook een A.I. (een artificiële intelligentie) mensen vriendelijk en correct te woord staan. En minstens zo belangrijk natuurlijk is dat je via spraak te vinden bent. Probeer je eigen onderneming eens te vinden zonder te typen. Lukt dat? Waar word je zoal gevonden? Op Google Maps? Op een product of dienst?

Wat voor stem past bij jouw bedrijf? Is deze ervaren of juist jong en fris? Kies je voor streng, zakelijk of juist warm en vriendelijk. HFCM kan je helpen met het vinden van een goede stem voor je bedrijf. Eén stem die in alle uitingen van je bedrijf terugkomt. Of het nu gaat om een radiocommercial, een online video, of een nieuwe App voor Siri.
Terug