4 punten waar een sterk logo aan voldoet

Hoe komt het dat je bij bepaalde logo’s met gemak op kunt noemen van welk merk of bedrijf ze zijn? Of dat ze staan voor een hele productrange, of het nu om een product van merk A of een product van merk B gaat? Hier zit hem de crux: die logo’s zijn tijdloos, onderscheidend, veelzijdig, geschikt en daardoor herkenbaar.

Een logo dat snel wordt herkend is een sterk logo. Een sterk logo biedt je concurrentievoordeel, waardoor je de concurrent altijd een stapje voor blijft.

 

Rode vlag met het hartje
Een voorbeeld van hoe dit werkt ondervond ik dit weekend toen ik met mijn peuterzoon naar het strand ging. Op weg naar een fijn plekje in het zand liepen we hand in hand over de boulevard, waar mijn peuter een rode vlag met daarop een hartje zag overhangen. “Ik wil een ijsje!”, kraaide hij het uit, en zoef!, daar stoof hij voor me uit, richting de Ola ijsverkoper. Als mijn peuter de vlag niet had herkend, was hij er waarschijnlijk zo voorbijgelopen zonder het ijs op te merken. Zo zie je maar: de kracht van een sterk logo heeft zelfs effect op de allerjongsten.

Maar waar moet een sterk logo dan aan voldoen? 

 

  • Tijdloos

Een sterk logo is herkenbaar én blijft herkenbaar. Kleine bewerkingen om de zoveel jaar om met de tijd mee te gaan zijn raadzaam, maar denk altijd vooruit en spring niet te gretig in op designtrends. Een lettertype kan nu heel hip en aansprekend zijn, maar volgend jaar is jouw doelgroep deze beu doordat het lettertype vaak voorbij kwam en het duidelijk gedateerd is.

  • Onderscheidend

Een logo mag niet verward worden met het logo van een ander merk of bedrijf. Ten eerste loop je het risico een juridische vingertik te ontvangen. Ten tweede wil je zelf ook gewoon niet dat jouw merk of bedrijf in verband wordt gebracht met de concurrent. Dat is erg verwarrend voor de consument, die daardoor verwachtingen heeft die jij misschien niet kan waarmaken of die niet passen bij waar jouw merk voor staat. 

  • Veelzijdig

Een derde punt waar een sterk logo aan voldoet is veelzijdigheid. Dat betekent dat het logo geschikt is om in verschillende vormen op te maken, aansluitend op de uiting van plaatsing. Dit vraagt tijdens de ontwerpfase om een aantal stappen vooruit kijken en het vastleggen van het gebruik van het logo in een huisstijlhandboek. 

  • Geschikt

Een logo is geschikt. Een inkoppertje misschien, maar het logo moet wel bij het merk passen. Zo mag een ijsmerk best een uitbundig, vrolijk uiterlijk hebben, terwijl dit niet logischerwijs geldt voor een begrafenisonderneming.

  • Herkenbaar

Tot slot is een sterk logo herkenbaar. Met een sterk logo zijn geen woorden nodig om uit te leggen om welk merk en dus om welk product het gaat. Om herkenbaar te zijn voldoet een logo ten eerste aan voorgaande punten. Daarnaast zijn er voor herkenbaarheid flink wat marketinginspanningen noodzakelijk.

Nike - Just do it' heeft tegenwoordig niet meer dan haar swoosh nodig voor herkenbaarheid; dat is ze niet cadeau gedaan. Nike trok alles uit de kast om op het punt te komen waar ze nu is. Zo schroomde   het merk er niet voor een fortuin te investeren en wereldberoemde ambassadeurs in te     zetten als marketingtool. Niet zo'n groot budget als kleine(re) ondernemer? Laat je niet  afschrikken: ook Nike begon ooit klein.

(Bijna) iedereen kan het

Iedereen kan een logo maken; daarvoor zijn online voldoende ontwerpprogramma’s te vinden. Een stérk logo maken dat jouw bedrijf of merk altijd een stapje voor de concurrent uit laat gaan: dát kun je beter aan de specialist over laten. Die zorgt ervoor dat jouw logo tijdloos, veelzijdig, geschikt, onderscheidend en (in potentie) herkenbaar is. Voor dat laatste zijn uiteraard aanvullende inspanningen op het gebied van marketing nodig.

Hulp bij logo-ontwerp

Wil je dat onze specialisten jou helpen door het creëren van een sterk logo voor je uit handen te nemen? Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen; we helpen je graag! Bel ons op 0528 - 36 27 50 of stuur een e-mail naar info@hfcm.nl.

Terug
Media
  • Waar voldoet een sterk logo aan